Univ.-Prof. i.R. Dr. Ewald Mengel

Consultation hours: by appointment

Winter term 2017
124643 VO BEd 04.3: History of Literatures in English - British Literature: From the Beginnings to the Present
Mengel, E. (2016). Intergenerational Jewish Trauma in the Contemporary South African Novel. in P. Gobodo Madikizela (Hrsg.), Breaking Intergenerational Cycles of Repetition: A Global Dialogue on Historical Trauma and Memory (S. 234-246). Köln: Budrich.
Mengel, E. (2015). Pinter's One-Act Plays: One for the Road, Mountain Language, and Party Time in the Light of Conceptual Blending Theory. in W. Huber, E. Mettinger, & E. Zettelmann (Hrsg.), Dramatic Minds: Performance, Cognition, and the Representation of Interiority (S. 227-242). (Austrian Studies in English; Band 105). Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.
Mengel, E. (2014). Zur Übersetzung des Komischen durch Hilde Spiel in der Wiener Inszenierung von Tom Stoppards Jumpers, 1973. in J. N. Schmidt, F. C. H. Sprang, & R. Weidle (Hrsg.), Wer lacht, zeigt Zähne: Spielarten des Komischen (S. 175-185). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Mengel, E. (2014). Jana Gohrisch and Ellen Grünkemeier (eds.), Listening to Africa. Anglophone African Literatures and Cultures. Anglistik und Englischunterricht 80. Heidelberg: Winter, 2012, 404 pp., € 26.00. Anglia: Zeitschrift für Englische Philologie 132 (S. 618-621).DOI: 10.1515/anglia-2014-0066
Mengel, E. (2013). Trauma and Art in the Contemporary South African Novel: Susan Mann's Quarter Tones. in J. Aliaga Lavrijsen, & M. Bick (Hrsg.), Is This a Culture of Trauma?: An Interdisciplinary Perspective (eBook Aufl., S. 205-216). Inter-Disciplinary Press.
Mengel, E. (2012). Trauma and Genre. in E. Mengel, & M. Borzaga (Hrsg.), Trauma, Memory, and Narrative in the Contemporary South African Novel: Essays (Band 2, S. 143-175). (Cross/Cultures: Readings in the Post/Colonial Literatures in English; Band 153). Amsterdam: Rodopi.
Weiss, R., Schnauder, L., & Mengel, E. (2012). Appropriating Alterity: The Reception of Anglophone Plays on Viennese Stages of the Twentieth Century. in S. Coelsch-Foisner, M. Markus, & H. Schendl (Hrsg.), Transfer in English Studies (S. 53-75). (Austrian Studies in English; Band 100). Wien: Wilhelm Braumüller Universitätsverlag.
Mengel, E., & Borzaga, M. (2012). Introduction. in E. Mengel, & M. Borzaga (Hrsg.), Trauma, Memory, and Narrative in the Contemporary South African Novel: Essays (Band 2, S. vii-xxxi). (Cross/Cultures: Readings in the Post/Colonial Literatures in English; Band 153). Amsterdam: Rodopi.
Mengel, E., & Borzaga, M. (Hrsg.) (2012). Trauma, Memory, and Narrative in the Contemporary South African Novel: Essays. (Cross/Cultures: Readings in the Post/Colonial Literatures in English; Band 153). Amsterdam: Rodopi.
Mengel, E. (2012). Merle Tönnies (Hg.), "Das englische Drama der Gegenwart: Kategorien - Entwicklungen - Modellinterpretationen" [WVT-Handbücher zum literaturwissenschaftlichen Studium 13], Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2010. 263 S.; Janine Hauthal, "Metadrama und Theatralität: Gattungs- und Medienreflexion in zeitgenössischen englischen Theatertexten" [CDE Studies 18], Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2009. 378 S.. Literaturwissenschaftliches Jahrbuch. Neue Folge 53 (S. 487-492).
Borzaga, M., & Mengel, E. (2012). Introduction. in Trauma, Memory, and Narrative in the Contemporary South African Novel: Essays (S. vii-xxxi). Rodopi/Brill.
Mengel, E. (2011). Hans Vilmar Geppert, "Der historische Roman: Geschichte umerzählt - von Walter Scott bis zur Gegenwart". Tübingen: Narr, 2009, 434 S.. Anglia: Zeitschrift für Englische Philologie 128 3 (S. 529-533).
Mengel, E. (2010). Heftig applaudieren mit einer Hand: Beckett und Pinter. in E. Mengel, L. Schnauder, & R. Weiss (Hrsg.), Weltbühne Wien - World Stage Vienna: Bd. 2: Die Rezeption anglophoner Dramen auf Wiener Bühnen des 20. Jahrhunderts (Band 2, S. 259-278). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Mengel, E. (2010). Die Provokation des Establishments: Osborne und Bond. in E. Mengel, L. Schnauder, & R. Weiss (Hrsg.), Weltbühne Wien - World Stage Vienna: Bd. 2: Die Rezeption anglophoner Dramen auf Wiener Bühnen des 20. Jahrhunderts (Band 2, S. 279-300). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Mengel, E., Schnauder, L., & Weiss, R. (2010). Einleitung. in E. Mengel, L. Schnauder, & R. Weiss (Hrsg.), Weltbühne Wien - World Stage Vienna: Bd. 2: Die Rezeption anglophoner Dramen auf Wiener Bühnen des 20. Jahrhunderts (Band 2, S. 1-25). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Mengel, E., Borzaga, M., & Orantes, K. (2010). Introduction. in E. Mengel, M. Borzaga, & K. Orantes (Hrsg.), Trauma, Memory, and Narrative in South Africa: Interviews (Band 1, S. vii-xiii). Amsterdam/NY: Rodopi.
Mengel, E. (2010). Drama und Kulturtransfer: Wiener Stücke in London, Londoner Stücke in Wien. in H. Van Uffelen, W. Kriegleder, E. Mengel, & A. Woldan (Hrsg.), Literatur im Kontext: ein gegenseitiges Entbergen (S. 163-190). Wien: Praesens Verlag.
Mengel, E., Schnauder, L., & Weiss, R. (2010). Introduction. in E. Mengel, L. Schnauder, & R. Weiss (Hrsg.), Weltbühne Wien - World Stage Vienna: Vol. 1: Approaches to Cultural Transfer (Band 1, S. 1-18). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Van Uffelen, H., Kriegleder, W., Mengel, E., & Woldan, A. (2010). Vorwort: Literatur im Kontext. in H. Van Uffelen, W. Kriegleder, E. Mengel, & A. Woldan (Hrsg.), Literatur im Kontext: ein gegenseitiges Entbergen (S. 251-274). Praesens Verlag.
Mengel, E., Kriegleder, W., Van Uffelen, H., & Woldan, A. (2010). Vorwort. in H. Van Uffelen, W. Kriegleder, E. Mengel, & A. Woldan (Hrsg.), Literatur im Kontext: ein gegenseitiges Entbergen (S. 7-13). Wien: Praesens Verlag.
Mengel, E., Schnauder, L., & Weiss, R. (Hrsg.) (2010). Weltbühne Wien - World Stage Vienna: Vol.1: Approaches to Cultural Transfer. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Mengel, E., Schnauder, L., & Weiss, R. (Hrsg.) (2010). Weltbühne Wien - World Stage Vienna: Bd. 2: Die Rezeption anglophoner Dramen auf Wiener Bühnen des 20. Jahrhunderts. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Mengel, E., Borzaga, M., & Orantes, K. (Hrsg.) (2010). Trauma, Memory, and Narrative in South Africa: Interviews. Amsterdam/NY: Rodopi.
Van Uffelen, H., Kriegleder, W., Mengel, E., & Woldan, A. (Hrsg.) (2010). Literatur im Kontext: ein gegenseitiges Entbergen. Praesens Verlag.
Mengel, E. (2009). Truth and Reconciliation in the Contemporary South African Novel. in P. Gobodo Madikizela, & C. van der Merwe (Hrsg.), Memory, Narrative, and Forgiveness: Perspectives on the Unfinished Journeys of the Past (S. 302-320). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
Rubik, M., & Mengel, E. (2009). Cultural Transfer, Translation and Reception of Anglophone Drama on Viennese Stages in the 20th Century: The Example of Who's Afraid of Virginia Woolf. in M. Pietrzak-Franger, & E. Voigts-Virchow (Hrsg.), Adaptations - Performing across Media and Genres (S. 253-270). (Contemporary Drama in English; Band 16). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Mengel, E. (2009). Truth and Reconciliation in Coetzee's Disgrace and in the Contemporary South African Novel: The Politics of Plot. in B. Prillinger, & D. Steiner (Hrsg.), A Dialog Conference on J.M. Coetzee, South African Nobel Prize Winner: June 22-24, 2006, University of Salzburg, English Department (CD-ROM Aufl.). Münster: LIT Verlag.
Mengel, E. (2008). Mark Berninger: Neue Formen des Geschichtsdramas in Großbritannien und Irland seit 1970: [CDE Studies, 13]. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2006. Anglistik. International Journal of English Studies 19 1 (S. 181-183).
Mengel, E. (AutorIn). (2007). Rewriting as Deconstruction: Tom Stoppard's 'Dalliance'.
Mengel, E. (AutorIn). (2007). British Drama in the 20th Century: A Short Survey.
Mengel, E. (AutorIn). (2007). The British Novel After 1945.
Mengel, E. (AutorIn). (2007). As Comic an Entertainment as Possible: Tom Stoppard's 'On the Razzle'.
Mengel, E. (AutorIn). (2007). 'Trying to Make the Lines Funny': Tom Stoppard's 'Undiscovered Country'.
Mengel, E. (AutorIn). (2007). Cultural Transfer, Translation and Reception of Anglophone Drama: The Theoretical Foundations of the 'Weltbühne Wien' Project.
Mengel, E. (AutorIn). (2007). Das britische Drama des 20. Jahrhunderts: Ein kurzer Überblick.
Mengel, E. (2006). Walter Scott, Waverley (1814). in R. Beck, & K. Schröder (Hrsg.), Handbuch der britischen Kulturgeschichte: Daten, Fakten, Hintergründe von der römischen Eroberung bis zur Gegenwart (S. 249-252). München: Wilhelm Fink.
Mengel, E. (2006). Die Eröffnung der Eisenbahnlinie Stockton - Darlington (1825). in R. Beck, & K. Schröder (Hrsg.), Handbuch der britischen Kulturgeschichte: Daten, Fakten, Hintergründe von der römischen Eroberung bis zur Gegenwart (S. 257-262). München: Wilhelm Fink.
Mengel, E. (2006). Die Parlamentsreform (First Reform Act) (1832). in R. Beck, & K. Schröder (Hrsg.), Handbuch der britischen Kulturgeschichte: Daten, Fakten, Hintergründe von der römischen Eroberung bis zur Gegenwart (S. 276-278). München: Wilhelm Fink.
Mengel, E. (2005). Patricia Plummer: Stil in Charles Dickens' Oliver Twist. Formen - Funktionen - Kontexte: [Jenaer Studien zur Anglistik und Amerikanistik, 7]. Trier: WVT, 2003. 294 S.. Anglistik. International Journal of English Studies 16 1 (S. 159-161).
Mengel, E. (AutorIn), & Steppat, M. (AutorIn). (2005). British Literature 1880-1920: A Survey.
Mengel, E. (2004). Das englische Drama des 20. Jahrhunderts: Eine Einführung in seine Klassiker. (Stauffenburg-Einführungen; Band 13). Tübingen: Stauffenburg Verlag.
Mengel, E. (2004). Michael Pätzold und Manfred Markus: Englische Literaturwissenschaft - English Literature. Deutsch + Englisch. 6000 Words Thematically Arranged. English for Specific Purposes 4: Essen: Die Blaue Eule, 2001, 244 S. mit Diskette. Anglia: Zeitschrift für Englische Philologie 122 2 (S. 311-314).
Mengel, E., Steppat, M., & Schmid, H-J. (Hrsg.) (2003). Anglistentag Bayreuth 2002: Proceedings. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Mengel, E. (2003). Middeke, Martin and Werner Huber (eds.): Biofictions. The Rewriting of Romantic Lives in Contemporary Fiction and Drama: Rochester, NY: Camden House, 1999, x+229 pp.. Anglia: Zeitschrift für Englische Philologie 121 2 (S. 336-340).
Mengel, E. (2001). BA/MA Anglistik: Die Chancen ergreifen. Anglistik. International Journal of English Studies, 12(1), 121-126.
Mengel, E. (2000). Robert Mayer: History and the Early English Novel: Matters of Fact from Bacon to Defoe.: Cambridge: Cambridge University Press, 1997. xii, pp. 246.. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik: a quarterly of language, literature and culture 48 (S. 271-273).
Mengel, E. (1999). Vera und Ansgar Nünning: Englische Literatur des 18. Jahrhunderts (= Uni-Wissen Anglistik, Amerikanistik).: Stuttgart, Düsseldorf, Leipzig (Klett), 1998. 188 S.. Sprachkunst: Beiträge zur Literaturwissenschaft 30 2 (S. 361-363).
Mengel, E. (1998). Trends und Tendenzen im englischen Theater der Gegenwart. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch, 32(31), 65-67.
Mengel, E., & Müller, C. (1998). LION (Literature Online): A Virtuous Beast in the Electronic Jungle. Anglistik und Englischunterricht. Neue Folge, 62, 343-355.
Mengel, E. (1997). Forms and Functions of Myth in Modern English Drama. in U. Böker, & H. Sauer (Hrsg.), Anglistentag 1996 Dresden: Proceedings (S. 213-221). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Results 1 to 50 out of 92
First Previous Page 1 Page 2 Next Last

Institut für Anglistik und Amerikanistik

Spitalgasse 2, Hof 8 (Campus)
1090 Wien
Room: 3D-O2-01

ewald.mengel@univie.ac.at