Univ.-Prof. Dr. Sylvia Mieszkowski, Privatdoz. MA

Consultation hours: 7th Feb 2-4 pm

14th Feb 12-2 pm

20th Feb 10-12

Mieszkowski, S. (2017). An Interview with A.L. Kennedy. The Bottle Imp 22
Mieszkowski, S., & Nieberle, S. (Hrsg.) (2017). Unlaute: Noise / Geräusch in Kultur, Medien und Wissenschaften seit 1900. Bielefeld: Transcript Verlag.
Mieszkowski, S. (2017). Noise, Whirling Sounds and Narrative Dizziness in M. P. Shiel's The House of Sounds. in S. Mieszkowski, & S. Nieberle (Hrsg.), Unlaute: Noise / Geräusch in Kultur, Medien und Wissenschaften seit 1900 (S. 193-218). Bielefeld: Transcript Verlag.
Mieszkowski, S., & Nieberle, S. (2017). 'No purposes. Sounds.': Periodische Klänge und nicht-periodische Geräusche aus kulturwissenschaftlicher Perspektive. in S. Mieszkowski, & S. Nieberle (Hrsg.), Unlaute: Noise / Geräusch in Kultur, Medien und Wissenschaften seit 1900 (S. 11-33). Bielefeld: Transcript Verlag.
Mieszkowski, S. (2016). Kitsch als Kitt - preposterously? Mike Leighs Topsy-Turvy (1999) und Gilbert & Sullivans The Mikado (1885). in K. Ackermann, & C. F. Laferl (Hrsg.), Kitsch und Nation: Zur kulturellen Modellierung eines polemischen Begriffs (S. 271-303). Bielefeld: Transcript Verlag.
Mieszkowski, S. (2016). Transnational Heterotopia and Death-Driven Narcissism in A.L. Kennedy's 'Made Over, Made Out'. Short Fiction in Theory & Practice, 5(1/2), 45-56.
Mieszkowski, S. (2016). Noise, Silence and Oedipus: J.G. Ballard, 'The Sound Sweep'. in L. J. Trudeau (Hrsg.), Short Story Criticism: Excerpts from Criticism of the Works of Short Fiction Writers (Band 232, S. 78-128). (Short Story Criticism: Excerpts from Criticism of the Works of Short Fiction Writers; Band 232). Detroit: Gale Group.
Sacido-Romero, J., & Mieszkowski, S. (Hrsg.) (2015). Sound Effects: The Object Voice in Fiction. (DQR Studies in Literature; Band 59). Amsterdam: Rodopi/Brill. DOI: 10.1163/9789004304406
Mieszkowski, S. (2015). 'That which cannot be said': Voice, Desire and the Uncanny in Armistead Maupin's The Night Listener. in S. Mieszkowski, & J. Sacido-Romero (Hrsg.), Sound Effects: The Object Voice in Fiction (S. 243-267). (DQR Studies in Literature; Band 59). Amsterdam: Rodopi/Brill. DOI: 10.1163/9789004304406_011
Mieszkowski, S. (2015). QueerIng Ads? Imagepflege (in) der heteronormativen Gesellschaft. in J. Ahrens, L. Hieber, & Y. Kautt (Hrsg.), Kampf um Images: Visuelle Kommunikation in gesellschaftlichen Konfliktlagen (S. 117-136). Wiesbaden: Springer VS.
Mieszkowski, S. (2014). Netzwerk Körper (ed.), What Can a Body Do? Praktiken und Figurationen des Körpers in den Kulturwissenschaften: Frankfurt/Main: Campus, 2012. Journal for the Study of British Cultures, 21(2), 223-226.
Mieszkowski, S. (2014). Resonant Alterities: Sound, Desire and Anxiety in Non-Realist Fiction. Bielefeld: Transcript Verlag.
Mieszkowski, S. (2014). On making the wrong kind of noise: David Mann, Shakespeare's Women: Performance and Conception. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, und Anna Kamarelli, Shakespeare and the Shrew: Performing the Defiant Female Voice. Palgrave Shakespeare Studies. Houndsmills: Palgrave Macmillan, 2012. Shakespeare Jahrbuch, 150, 219-221.
Mieszkowski, S. (2014). Was war und ist 'Homosexualitätsforschung'? in F. Mildenberger, J. Evans, R. Lautmann, & J. Pastötter (Hrsg.), Was ist Homosexualität?: Forschungsgeschichte, gesellschaftliche Entwicklungen und Perspektiven (S. 41-72). Hamburg: MännerschwarmSkript.
Mieszkowski, S. (2014). Feudal Furies: Interpellation and Tragic Irony in Shakespeare's Coriolanus. Zeitsprünge: Forschungen zur frühen Neuzeit, 18(3/4), 333-348.
Mieszkowski, S. (2013). Eve Kosofsky Sedgwick. in M. Schmidbaur, H. Lutz, & U. Wischermann (Hrsg.), KlassikerInnen Feministischer Theorie: 1986-Gegenwart (Band 3, S. 285-291). Königstein/Taunus: Ulrike Helmer Verlag.
Mieszkowski, S. (2013). Unauthorised Intercourse: Early Modern Bed Tricks and their Under-Lying Ideologies. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik: a quarterly of language, literature and culture, 61(4), 319-340. DOI: 10.1515/zaa.2013.61.4.319
Mieszkowski, S. (2013). WIN-WIN-WIN. Gender Studies Newsletter 25 (S. 6).
Mieszkowski, S. (2012). Dirk Schulz. Setting the Record Queer: Rethinking Oscar Wilde's The Picture of Dorian Gray and Virginia Woolf's Mrs. Dalloway: Bielefeld: transcript Verlag, 2011. Anglistik. International Journal of English Studies, 23(2), 174-177.
Mieszkowski, S. (2011). Bruising Bodies, Crashing Cars: Cultural Inoculations of the 'Death Drive' in Ballard and Palahniuk. in R. J. Poole, F. Sedlmeier, & S. Wegener (Hrsg.), Hard Bodies (S. 53-78). (American Studies in Austria; Band 11). Berlin: LIT Verlag.
Mieszkowski, S. (2011). Maybe Midlife, But No Crisis: Queer Theory in its Third Decade. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 18(2-3), 407-409.
Mieszkowski, S. (2009). Effeminate Idolatry: The Word and the Violin of Flesh. in B. Neumeier (Hrsg.), Dichotonies: Gender and Music (S. 287-304). (American Studies - A Monograph Series; Band 181). Heidelberg: Universitätsverlag Winter GmbH.
Mieszkowski, S. (2009). The CHILD: Reproductive Futurism and Queer Critique in Pearl Harbor and Breakfast on Pluto. in A. Kraß (Hrsg.), Queer Studies in Deutschland: Interdisziplinäre Beiträge zur kritischen Heteronormativitätsforschung (S. 201-223). Berlin: Trafo.
Mieszkowski, S. (2009). Von Klängen und Menschen: Rezension über: Schulze, Holger. Sound Studies: Traditionen - Methoden - Desiderate. Eine Einführung. Bielefeld: transcript 2008. IASL online.
Mieszkowski, S., & Vogt-William, C. (Hrsg.) (2008). Disturbing Bodies. (Frankfurter Kulturwissenschaftliche Beiträge; Band 5). Berlin: Trafo.
Mieszkowski, S., & Vogt-William, C. (2008). Einleitung/Introduction. in Disturbing Bodies (S. 7-28). (Frankfurter Kulturwissenschaftliche Beiträge; Band 5). Berlin: Trafo.
Mieszkowski, S. (2007). Male Coloratura - Klang des Bösen. in G. Engel, & M-C. Gruber (Hrsg.), Bilder und Begriffe des Bösen (S. 141-160). (Salecina-Beiträge zur Gesellschafts- und Kulturkritik; Band 7). Berlin: Trafo.
Mieszkowski, S. (2007). The Elephant Man - Visualisierungen eines Phantasmas. in S. Scholz, & F. Holtschoppen (Hrsg.), MenschenFormen: Visualisierungen des Humanen in der Neuzeit (S. 137-165). (Kulturwissenschaftliche Gender Studies; Band 12). Königstein/Taunus: Ulrike Helmer Verlag.
Mieszkowski, S., Smith, J., & de Valck, M. (Hrsg.) (2007). Sonic Interventions. (Thamyris / Intersecting: Place, Sex, and Race; Band 18). Amsterdam: Rodopi/Brill.
Mieszkowski, S. (2007). Disturbing Noises - Haunting Sounds: Don DeLillo's The Body Artist. in S. Mieszkowski, J. Smith, & M. de Valck (Hrsg.), Sonic Interventions (S. 119-146). (Thamyris / Intersecting: Place, Sex, and Race; Band 18). Amsterdam: Rodopi/Brill.
Mieszkowski, S. (2006). Von der Pionierarbeit zum Nachschlagewerk: Rezension von Hadumod Bußmann, Renate Hof (Hg.): Genus. Geschlechterforschung/Gender Studies in den Kultur- und Sozialwissenschaften. Ein Handbuch. Stuttgart: Alfred Kröner 2005. Querelles-Net, 20.
Mieszkowski, S. (2006). Queer Polemics: Lee Edelman wider den 'Reproduktiven Futurismus': Rezension über: Lee Edelman: No Future. Queer Theory and the Death Drive. Durham, DC / London: Duke University Press 2004. IASL online.
Mieszkowski, S. (2006). The Scope of Sound: Möglichkeiten der auralen Kulturanalyse: Rezension über: Veit Erlmann [Hg.]: Hearing Cultures. Essays on Sound, Listening and Modernity. Oxford / New York: Berg 2004. IASL online.
Mieszkowski, S. (2006). Pharmakon Zeitreise: Verborgene Phantasmen in Audrey Niffeneggers The Time Traveler's Wife. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik: a quarterly of language, literature and culture, 54(4), 393-408. DOI: 10.1515/zaa-2006-0406
Mieszkowski, S. (2005). Barocker Wi(e)der-Sinn der zeitgenössischen Kunst: Rezension über: Mieke Bal. Quoting Caravaggio. Contemporary Art, Preposterous History. Chicago, London: The University of Chicago Press 2001. IASL online.
Mieszkowski, S., Kauko, M., & Tischel, A. (Hrsg.) (2005). Gendered Academia: Wissenschaft und Geschlechterdifferenz 1890-1940. Göttingen: Wallstein.
Mieszkowski, S. (2005). Vernon Lee - Gen(i)us Loci of Academic Periphery. in Gendered Academia: Wissenschaft und Geschlechterdifferenz 1890-1940 (S. 83-105). Göttingen: Wallstein.
Mieszkowski, S. (2004). Akademische Auftritte: Rezension von: Theresa Wobbe (Hg.): Zwischen Vorderbühne und Hinterbühne. Beiträge zum Wandel der Geschlechterbeziehungen in der Wissenschaft vom 17. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Bielefeld: transcript 2003. Querelles-Net, 13.
Mieszkowski, S. (2003). Geschlechtertektonik - Hollywoodkino um 2000: Rezension von: Claudia Liebrand: Gender-Topographien. Kulturwissenschaftliche Lektüren von Hollywoodfilmen der Jahrhundertwende. Köln: DuMont 2003. Querelles-Net, 11.
Mieszkowski, S. (2003). "Wandernde Begriffe" - Interdisziplinäre Methodologie à la Mieke Bal: Kurzrezension über: Mieke Bal: Travelling Concepts in the Humanities. A Rough Guide. Toronto u.a.: University of Toronto Press 2002. IASL online.
Mieszkowski, S. (AutorIn). (2003). Impossible Passions - Shakespeare and Parker: Othello. Weimar: Deutsche Shakespeare-Gesellschaft e.V..
Mieszkowski, S. (2003). Frauen in Bewegung: Rezension von: Amelie Soyka: Raum und Geschlecht. Frauen im Road Movie der 90er Jahre. Frankfurt a.M.: Peter Lang 2002. Querelles-Net, 10.
Mieszkowski, S., (TRANS.) (2003). Sedgwick, Eve Kosofsky: Epistemologie des Verstecks. in A. Kraß (Hrsg.), Queer Denken: Gegen die Ordnung der Sexualität Frankfurt: Suhrkamp.
Mieszkowski, S. (2003). Teasing Narratives: Europäische Verführungsgeschichten nach ihrem Goldenen Zeitalter. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Mieszkowski, S. (2002). Eve Kosofsky Sedgwick. in R. Kroll (Hrsg.), Metzler Lexikon Gender Studies - Geschlechterforschung: Ansätze, Personen, Grundlagen Stuttgart: J.B. Metzler.
Mieszkowski, S. (2002). Kaja Silverman. in R. Kroll (Hrsg.), Metzler Lexikon Gender Studies - Geschlechterforschung: Ansätze, Personen, Grundlagen Stuttgart: J.B. Metzler.
Mieszkowski, S. (2002). Kastrat. in R. Kroll (Hrsg.), Metzler Lexikon Gender Studies - Geschlechterforschung: Ansätze, Personen, Grundlagen Stuttgart: J.B. Metzler.
Mieszkowski, S. (2002). Das 'Leuchten der Möglichkeiten': Schnitzlers Traumnovelle und Kubricks Eyes Wide Shut. in A. Kraß, & A. Tischel (Hrsg.), Bündnis und Begehren: Ein Symposium über die Liebe (S. 210-228). (Geschlechterdifferenz & Literatur; Band 14). Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Mieszkowski, S. (2000). 'To live and love and write': Eros und Erotik in A.S. Byatts Possession. in A. Heitmann, S. Nieberle, B. Schaff, & S. Schülting (Hrsg.), Bi-Textualität: Inszenierungen des Paares (S. 379-394). Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Humans are semiotic creatures. Exploring literary – sometimes historically or culturally foreign, sometimes challenging – texts, genres, traditions, innovations as well as their social and ideological contexts helps us ‘read’ and understand the world. I specialise in British literature and its interaction with cultural theories, non-literary discourses, as well as cultural, political and popular debates and audio-visual media.

Research interests

• 19th and 20th century literature in English
• 17th century Drama
• Relation of Victorian and neo-Victorian narratives
• Short Fiction
• Gender studies
• Queer theory
• Sound studies
• Serial narration & theories of seriality

Teaching and Supervision

• British literature (narrative, dramatic, lyrical) from 16th-21st century
• Literary and cultural theory
• Cultural analysis
• Film &TV

CV

2016/17 — Gastprofessorin für englische Literaturwissenschaft, Universität Wien
2015/16 — Gastprofessorin für englische Literaturwissenschaft, Universität Bayreuth
2014/15 — Gastprofessorin für englische Literatur des langen 19. Jahrhunderts, Universität Zürich
2013 — Associate Professor at Department of English and Comparative Literature, American University of Paris
2012 — Gastprofessorin für Englische Literatur an der Humboldt Universität zu Berlin
2012 — Associate Professor at Department of English and Comparative Literature, American University of Paris
2011/12 — Docent at Amsterdam University College
2011 — Habilitation Goethe-Universität Frankfurt/Main
2004/05 — Hochschulassistentin Goethe-Universität Frankfurt/Main
2004 — Postdoc an der Amsterdam School of Cultural Analysis
2003 — Promotion Ludwig-Maximilians-Universität München
1997 — Magistra Artium Ludwig-Maximilians-Universität München
1993/94 — Auslandsjahr Unversity of St. Andrews
1991-97 — Studium an der Ludwig-Maximilians-Universität München

Institut für Anglistik und Amerikanistik

Spitalgasse 2, Hof 8 (Campus)
1090 Wien
Room: 3G-O2-28

T: +43-1-4277-42412
F: +43-1-4277-842412

sylvia.mieszkowski@univie.ac.at