Univ.-Prof. Mag. Dr. Barbara Seidlhofer
T: +43-1-4277-42442

Consultation hours: Please note that I will be on sabbatical in the summer term 2018.
This means that I will not be teaching any courses, and am generally not taking on any new supervision and examination commitments before the autumn. I will of course continue to be available for students whose doctoral research projects and diploma / MA theses I am already supervising. I will also be conducting those final examinations that have already been agreed upon and offering office hours spread out over the summer term; the dates of the latter will be announced on my homepage.
If you have questions or want to make an appointment, please contact <judith.brockmann@univie.ac.at>.

Winter term 2017
120228 SE MA Seminar - Focus: Applied Linguistics / Linguistics Seminar - Learners vs. users? ‘Grammar hotspots’ in Learner English and English as a Lingua Franca communication
124015 VK BEd 09.2: VK Linguistics for Language Teachers - Exploring ‘communicative competence’ in ELT
Summer term 2017
120229 SE Linguistics Seminar / MA applied linguistics & TEFL - Concepts of Competence
128543 SE PhD Seminar
Seidlhofer, B. (2017). English as a Lingua Franca and Multilingualism. in J. Cenoz, D. Gorter, & S. May (Hrsg.), Language Awareness and Multilingualism (S. 391-404). (Encyclopedia of Language and Education). Heidelberg: Springer.
Seidlhofer, B. (2017). Standard English and the dynamics of ELF variation. in J. Jenkins, W. Baker, & M. Dewey (Hrsg.), The Routledge handbook of English as a lingua franca (S. 85-100). (Routledge handbooks in applied linguistics). London: Routledge.
Seidlhofer, B., & Widdowson, H. G. (2017). Thoughts on independent English. World Englishes: journal of English as an international and intranational language, 36(3), 360-362.
Seidlhofer, B. (2016). ELF: English in a global context. in K. Murata (Hrsg.), Exploring ELF in Japanese Academic and Business Contexts: Conceptualization, research and pedagogic implications (S. 17 - 28). Abingdon and New York: Routledge.
Seidlhofer, B., & Budin, G. (2016). "Die Statistiken zeigen einen Anstieg des Fremdsprachenlernens in diesen Ländern, vor allem bei Englisch.": Barbara Seidlhofer und Gerhard Budin zu Englisch als Lingua Franca und Übersetzungen. Info Europa / Institut für den Donauraum und Mitteleuropa (IDM) 1/2016 (S. 24-26).
Erling, E., Schekulin, C., Thir, V., Seidlhofer, B., & Widdowson, H. G. (2016). I English Language, Section 12: English as a lingua franca. The Year's Work in English Studies, 95(1), 130-169.
Seidlhofer, B. (2015). RESPONSE to Berns. World Englishes: journal of English as an international and intranational language, 34(2), 303-306. DOI: 10.1111/weng.12143
Dorn, N., Schekulin, C., Santner, A., & Seidlhofer, B. (2015). Research Perspectives on English as a Lingua Franca. in S. Coelsch-Foisner, & H. Schendl (Hrsg.), Contact and Conflict in English Studies (Band 104, S. 57-88). Peter Lang.
Seidlhofer, B. (2015). ELF-informed Pedagogy: from Code-fixation towards Communicative Awareness. in P. Vettorel (Hrsg.), New Frontiers in Teaching and Learning English (S. 19-30). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Seidlhofer, B. (2015). The Global Significance of ELF. (S. 28-36). (WASEDA Working Papers in ELF (English as a Lingua Franca)).
Seidlhofer, B. (InterviewpartnerIn), & Widdowson, H. G. (InterviewpartnerIn). (2014). TEFL Interviews 4: Henry Widdowson & Barbara Seidlhofer on English as a Lingua Franca.
Seidlhofer, B. (2014). Verständigung in einer globalisierten Welt. upgrade - Das Magazin für Wissen und Weiterbildung der Donau-Universität Krems 1.14 1862-4154 (S. 32-35).
Seidlhofer, B., & Guido, M. G. (2014). Introduction. English as a Lingua Franca: Theory and Practice. Textus - English Studies in Italy, XXVII(1/2014), 7-16.
Seidlhofer, B. (2013). Pronunciation teaching. in M. Byram (Hrsg.), Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning (S. 560-564). London and New York: Routledge.
Ammer, M., Busch, B., Dorn, N., Rienzner, M., Santner, A., Schicho, W.,... Spitzl, K. (2013). Ein umstrittenes Beweismittel: Sprachanalyse als Instrument der Herkunftsbestimmung in Asylverfahren. Juridikum. Zeitschrift für Kritik, Recht, Gesellschaft, 3, 281-297.
Seidlhofer, B. (2013). Hegemonie oder Handlungsspielraum? English als Lingua Franca in der Wissenschaft. in R. Neck, H. Schmidinger, & S. Weigelin-Schwiedrzik (Hrsg.), Kommunikation - Objekt und Agens von Wissenschaft (Band 16, S. 178-185). (Wissenschaft. Bildung. Politik.; Band 16). Böhlau Verlag.
Seidlhofer, B., Stegu, M., & Winkler, R. (2013). Fremdsprachenunterricht an Universitäten, Fachhochschulen und Pädagogischen Hochschulen. in E. Vetter, & R. De Cillia (Hrsg.), Sprachenpolitik in Österrich: Bestandsaufnahme 2011 (Band 40, S. 175-201). (Sprache im Kontext ). Frankfurt am Main : Peter Lang Publishing, Inc..
Seidlhofer, B., Franceschi, V., & Corrizzato, S. (2013). Interview with Professors Anna Mauranen (University of Helsinki) and Barbara Seidlhofer (University of Vienna). Iperstoria
Hülmbauer, C., & Seidlhofer, B. (2013). English as a Lingua Franca in European Multilingualism. in A-C. Berthoud, F. Grin, & G. Lüdi (Hrsg.), Exploring the Dynamics of Multilingualism : the DYLAN project (Band 2, S. 387-406). (Multilingualism and diversity management; Band 2). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Seidlhofer, B. (2013). Corpus Analysis of English as a Lingua Franca. in C. A. Chapelle (Hrsg.), The Encyclopedia of Applied Linguistics Chichester: Wiley-Blackwell. DOI: 10.1002/9781405198431.wbeal0243
Seidlhofer, B. (2012). Corpora and English as a Lingua Franca. in K. Hyland, C. M. Huat, & M. Handford (Hrsg.), Corpus Applications in Applied Linguistics (S. 135-149). London and New York: Continuum International Publishing Group.
Seidlhofer, B. (2012). Preface. in English Lingua Franca : Contexts, Strategies and International Relations: Papers from a conference held at Ca'Foscari University of Venice, October 2011 (S. 11-12). Cafoscarina.
Seidlhofer, B. (2012). The Challenge of English as a Lingua Franca. Anglistik. International Journal of English Studies, 23(1), 73-86.
Dorn, N., & Seidlhofer, B. (2012). English Language: English as a lingua franca. The Year's Work in English Studies, 91, 119 - 135.
Seidlhofer, B. (2011). Conceptualizing "English" for a multilingual Europe. in A. De Houwer, & A. Wilton (Hrsg.), English in Europe today: sociocultural and educational perspectives (S. 133-146). Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Schendl, H., & Seidlhofer, B. (2011). In aller Munde: Englisch als europäische Verkehrssprache. in P. Cichon, & M. Mitterauer (Hrsg.), Europasprachen (S. 61-76). Wien: Böhlau Verlag.
Seidlhofer, B. (2011). Understanding English as a Lingua Franca. (Oxford Applied Linguistics). Oxford: Oxford University Press.
Seidlhofer, B. (2011). Whatever works. Profil - das unabhängige Nachrichtenmagazin Österreichs
Seidlhofer, B. (InterviewpartnerIn), Oesterreicher, W. (InterviewpartnerIn), & Ehlich, K. (InterviewpartnerIn). (2011). Spricht die Wissenschaft bald nur noch Englisch?.
Seidlhofer, B. (2010). DYLAN - Language Dynamics and Management of Diversity. Forschungsprogramm und Fragestellungen eines Verbundprojektes. in C. Hülmbauer, E. Vetter, & H. Böhringer (Hrsg.), Mehrsprachigkeit aus der Perspektive zweier EU-Projekte DYLAN meets LINEE (S. 59-72). (Sprache im Kontext; Band 34). Peter Lang Publishing, Inc..
Facchinetti, R., Crystal, D., & Seidlhofer, B. (Hrsg.) (2010). From International to Local English - And Back Again. Internationaler Verlag der Wissenschaften.
Seidlhofer, B. (2009). ELF findings: form and function. in A. Mauranen, & E. Ranta (Hrsg.), English as a Lingua Franca: Studies and findings (S. 37-59). Cambridge Scholars Publishing.
Seidlhofer, B. (2009). Accommodation and the idiom principle in English as a lingua franca. Intercultural Pragmatics, 6(2), 195-215.
Seidlhofer, B., & Widdowson, H. G. (2009). Conformity and creativity in ELF and learner English. in M. Albl-Mikasa, S. Braun, & S. Kalina (Hrsg.), Dimensionen der Zweitsprachenforschung/Dimensions of Second Language Research (S. 93-108). Narr Verlag.
Seidlhofer, B., Widdowson, H. G., & Knapp, K. (2009). Introduction. Developing foreign language communication: Principles and practices. in B. Seidlhofer, & K. Knapp (Hrsg.), Handbook of Foreign Language Communication and Learning (S. 1-18). Walter de Gruyter.
Seidlhofer, B. (2009). English as a lingua franca and communities of practice. in J. Jenkins (Hrsg.), World Englishes (2 Aufl., S. 206-214). Routledge.
Seidlhofer, B., & Widdowson, H. G. (2009). Accommodation and the Idiom Principle in English as a Lingua Franca. in K. Murata (Hrsg.), Global Englishes in Asian contexts : current and future debates (1 Aufl., S. 26-39). London: Palgrave Macmillan.
Seidlhofer, B. (2009). Common ground and different realities: World Englishes and English as a lingua franca. World Englishes: journal of English as an international and intranational language, 28(2), 236-245.
Böhringer, H., Hülmbauer, C., & Seidlhofer, B. (2009). Introducing English as a lingua franca (ELF): Precursor and partner in intercultural communication. Synergies Europe, 3, 25-36.
Seidlhofer, B., & Berns, M. (2009). Perspectives on English as a lingua franca: introduction. World Englishes: journal of English as an international and intranational language, 28(2), 190-192.
Seidlhofer, B., & Schendl, H. (2009). In aller Munde: Englisch als europäische Verkehrssprache. Historische Sozialkunde. Geschichte - Fachdidaktik - Politische Bildung, 39(3), 26-33.
Seidlhofer, B., Furch, E., & Allgäuer-Hackl, E. (2009). LehrerInnenbildung und Mehrsprachigkeit. in Ö. S-K-Z., & B. F. U. K. U. K. (Hrsg.), Sprachenkonferenz 2008: Unsere Gesellschaft ist mehrsprachig - unsere Bildung auch? Maßnahmen für ein Gesamtkonzept sprachlicher Bildung in Österreich. Konferenzbericht (S. 22-28). (ÖSZ Fokus). Österreichisches Sprachen-Kompetenz-Zentrum.
Seidlhofer, B., Berns, M., Yano, Y., & Modiano, M. (2009). Perspectives on English as a lingua franca. in T. Hoffmann, & L. Siebers (Hrsg.), World Englishes - Problems, Properties and Prospects. Selected papers from the 13th IAWE Conference (S. 369-384). John Benjamins Publishing Company.
Knapp, K., Seidlhofer, B., & Widdowson, H. G. (Hrsg.) (2009). Handbook of Foreign Language Communication and Learning. Walter de Gruyter.
Seidlhofer, B., & Berns, M. (Hrsg.) (2009). Symposium: Englishes in World Contexts. (World Englishes: journal of English as an international and intranational language). Wiley-Blackwell Publishing Ltd.
Widdowson, H. G., & Seidlhofer, B. (2008). Visions and delusions. Language proficiency and educational failure. in S. Doff, F. Klippel, & W. Huellen (Hrsg.), Visions of languages in education (S. 207-213). Langenscheidt Verlag.
Seidlhofer, B. (2008). Standard Future or Half-Baked Quackery. Descriptive and Pedagogic Bearings on the Globalisation of English. in C. Gnutzmann, & F. Intemann (Hrsg.), The Globalisation of English and the English Language Classroom (2 Aufl., S. 159-173). Narr Verlag.
Hülmbauer, C., Böhringer, H., & Seidlhofer, B. (2008). The language policy of the DYLAN project. in J. Hochgerner, & I. Cornejová (Hrsg.), Communication in international R & D projects (S. 41-51). Zentrum für Soziale Innovation.
Seidlhofer, B. (2008). Of norms and mindsets. Australian Review of Applied Linguistics, 31(3), 311-337.
Seidlhofer, B. (Hrsg.) Special Issue
Results 1 to 50 out of 60
First Previous Page 1 Page 2 Next Last
Since 2005
Full Professor of English Applied Linguistics, Faculty of Philological and Cultural Studies, University of Vienna

2001
'Habilitation' (venia legendi, post-doctoral qualification) in English Linguistics, University of Vienna (Habilitation: "English: Native Tongue, Foreign Language, Lingua Franca. An Applied Linguistic Enquiry")

1991
PhD in Applied Linguistics, University of London (PhD Thesis: "Approaches to Summarization: Discourse Analysis and Language Education")

1984
Master of Arts in Language and Literature in Education, University of London, Institute of Education

1982
MA in English and Italian, University of Vienna

Forschungsinteressen

  • English as a Lingua Franca: conceptualization, description, and theoretical implications
  • Sociolinguistics: language contact, language variation and change
  • Intercultural communication and 'multilingualism'
  • Corpus linguistics: corpus compilation and computer-aided linguistic analysis
  • Applied linguistic implications of the above, especially with regard to language policy, language teacher education and language pedagogy

Selected research projects

2005 – 2013        Project director, 'Translational Research Project' of the Austrian Science Fund (FWF): The Vienna-Oxford International Corpus of English (VOICE), see: http://www.univie.ac.at/voice

2006-2011           Project director, Work package 4.2. 'Emergent varieties' of the EU project DYLAN (Language dynamics and management of diversity), see:

http://www.dylan-project.org/Dylan_en/home/home.php

Aktivitäten

Wiener Sprachgesellschaft (Externe Organisation)

Seidlhofer, B. (Vorsitzender)
Apr 2016Apr 2018

Journal of English as a Lingua Franca (Zeitschrift)

Seidlhofer, B. (HerausgeberIn)
2012 → …

Institut für Anglistik und Amerikanistik

Spitalgasse 2, Hof 8 (Campus)
1090 Wien
Room: 3E-O2-12.A

T: +43-1-4277-42442
F: +43-1-4277-842442

barbara.seidlhofer@univie.ac.at