Univ.-Prof. i.R. Dr. Ewald Mengel

Full CV and list of publications (PDF)

FWF project "The Contemporary South African Novel"
FWF project "World Stage Vienna"

Research interests

  • English historical novel
  • Modern English drama
  • Translation theory and cultural transfer
  • Contemporary South African novel 
  • English novel from the 18th to the 20th century

 
Selected Publications
Monographs

  • Harold Pinters Dramen im Spiegel der soziologischen Rollentheorie (Frankfurt: Lang, 1978).
  • Geschichtsbild und Romankonzeption: Drei Typen des Geschichtsverstehens im Reflex der Form des englischen historischen Romans (Heidelberg: Winter, 1986).
  • On First Looking Into Arden's Goethe: Adaptations and Translations of Classical German Plays for the Modern English Stage (Columbia, SC, USA: Camden House 1994).
  • Das englische Drama des 20. Jahrhunderts: Eine Einführung in seine Klassiker (Tübingen: Stauffenburg, 2004).
  • [with Ludwig Schnauder & Rudolf Weiss, eds.] Weltbühne Wien - World Stage Vienna, vol. 1: Approaches to Cultural Transfer (Trier: WVT, 2010).
  • [with Ludwig Schnauder & Rudolf Weiss, eds.] Weltbühne Wien - World Stage Vienna, Bd. 2: Die Rezeption anglophoner Dramen auf Wiener Bühnen des 
    20. Jahrhunderts
     (Trier: WVT, 2010).
  • [with Michela Borzaga & Karin Orantes, eds.] Trauma, Memory, and Narrative in South Africa: Interviews (Amsterdam/NY: Rodopi, 2010).
  • [with Michela Borzaga, eds.] Trauma, Memory, and Narrative in the South African Contemporary Novel: Essays (Amsterdam/NY: Rodopi, 2012).

Essays

  • "The Structure and Meaning of Dickens's 'The Signalman'", Studies in Short Fiction, 20 (1983), 271-80.
  • "The Poisoned Fountain: Dickens' Use of a Traditional Symbol in A Tale of Two Cities"The Dickensian, 80 (Spring, 1984), 26-32.
  • "Formen und Funktionen des wit in Laurence Sternes Tristram Shandy", Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen, 223 (1986), 269-82.
  • "The 'Closed Society': Structural Violence in the English Drama of the Present", Forum Modernes Theater, 5 (1990), 34-47.
  • "Portrait of the Artist as a Grown Man: Charles Dickens's Great Expectations as Autobiographical Fiction", Anglistentag 1989 (Würzburg): Vorträge, hg. Rüdiger Ahrens (Tübingen, 1990), 184-194.
  • "'Der fromme Seeräuber, der aufs Meer schiffte': Vom Umgang deutscher Übersetzer mit Shakespeares komischem Wortspiel", Europäische Komödie im übersetzerischen Transfer, hg. Fritz Paul, Wolfgang Ranke und Brigitte Schultze (Tübingen: Narr, 1993), 325-344.
  • "Der Konflikt zwischen Natur und Zivilisation in Emily Brontës Wuthering Heights"Das Natur/Kultur-Paradigma in der englischsprachigen Erzählliteratur des 19. und 20. Jahrhunderts. Festschrift zum 60. Geburtstag von Paul Goetsch, hg. Konrad Groß, Kurt Müller und Meinhard Winkgens (Tübingen: Narr, 1994), 62-78.
  • [Mit Carmen Müller] "LION (Literature Online): A Virtuous Beast in the Electronic Jungle", A&E, 62 [Themenband: English Via Various Media] (1998), 343-355.
  • "Truth and Reconciliation in the Contemporary South African Novel", Memory, Narrative and Forgiveness: Perspectives on the Unfinished Journeys of the Past, ed. Pumla Gobodo Madikizela and Chris van der Merwe (Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2009), 300-318.

CV

  • 1977 Promotion zum Dr. phil.
  • 1977 - 1979 Studienreferendar Oberschulamt Freiburg
  • 1979 Pädagogische Prüfung für das Lehramt an Gymnasien
  • 1979 - 1985 Akademischer Rat auf Zeit am Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft (Prof. Dr. K.P. Jochum) der Universität Bamberg
  • 1984 Habilitation im Fach Englische Literaturwissenschaft
  • 1985 - 1988 Akademischer Oberrat auf Zeit am Lehrstuhl für Englische Literaturwissenschaft (Prof. Dr. K.P. Jochum) der Universität Bamberg
  • 1988 - 1990 Heisenberg-Stipendiat der Deutschen Forschungsgemeinschaft
  • 1990 - 2003 Universitätsprofessor C3 für Englische Literaturwissenschaft an der Universität Bayreuth
  • Seit 2003 Ordentlicher Universitätsprofessor für Englische und Amerikanische Sprache und Literatur an der Universität Wien