Dr. Manuela Wipperfürth
T: +43-1-4277-42476
Summer term 2020
126232 VK MEd 01A/B: VK Specific Issues in Language Learning and Teaching / Specific Issues in EFL Teaching - Twihaikus, lyrics and co: digital education in the literary language classroom
Wipperfürth, M. (2020). Montessoris Sicht der "neuen Lehrerin": Grundhaltungen und Aufgaben der Montessori-PädagogInnen. In W. Weinhäupl, & F. Hammerer (Eds.), Montessori-Pädagogik in Österreich

Wipperfürth, M., & Will, L. (2019). Wann entscheiden sich Englischlehrkräfte gegen die Arbeit mit dem Lehrbuch? Eine explorative Studie. In E. Thaler, D. Ruisz, & P. Rauschert (Eds.), Lernmaterialien im Englischunterricht



AG Lehrerbildung, Kirchhoff, P., Wipperfürth, M., Budde, M., Burwitz-Melzer, E., Diehr, B., Gerlach, D., Küppers, A., Martinez, H., Mertens, J., Stadler-Heer, S., Steininger, I., & Tesch, B. (2018, Sep). Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) zu den aktuellen Zahlen an Seiteneinsteigern in den Lehrberuf.


Dürnberger, C., Wipperfürth, M., Weich, K., & Springer, S. (2018). Log-in for VEthics. Applying E-Learning in Veterinary Ethics. In H. Grimm, & S. Springer (Eds.), Professionals in Food Chain (pp. 317-322). Wageningen Academic Publishers.


Wipperfürth, M. (2017). Wie reflective best practice in der Praxis gelingen kann. In C. Dalton-Puffer, K-B. Boeckmann, & B. Hinger (Eds.), ÖGSD Tagungsberichte Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich – 10 Jahre ÖGSD (2 ed., Vol. 2, pp. 71-76)

Wipperfürth, M. (2016). Sprachlosigkeit in der LehrerInnenbildung? Reflective best practice in dialogue. In F. Klippel (Ed.), Teaching Languages - Sprachen lehren (Vol. 30, pp. 123-144). Waxmann Münster. Münchner Arbeiten zur Fremdsprachenforschung

Wipperfürth, M., & Klippel, F. (2015). Brennpunkt Lernmaterial. Praxisnahe fachdidaktische Lehre in der Lernwerkstatt. In S. Anselm, & M. Janka (Eds.), Vernetzung statt Praxisschock (pp. 185-197). Edition Ruprecht. Pädagogische und didaktische Schriften, Vol.. 14





Profile photo

Manuela Wipperfürth

  • Department of English and American Studies
  • Department of English and American Studies
Postal address:
Austria

Email: manuela.wipperfuerth@univie.ac.at

Phone: +43-1-4277-42476

Research Interests

Manuela Wipperfürth attained experience in the field of foreign language teaching both from doing research and from everyday classroom practice. Currently she is university assisstant to Prof. Hüttner at the Department of English Studies and has joined the team in 2018.

Previously, she worked as Senior Lecturer and External Lecturer at the English Department, Englischdidaktik, and School of Education at Salzburg University alongside teaching English at an upper secondary school with inclusive classes in Salzburg and doing teacher training.

Since her PhD project („Lernende Lehrernetzwerke“) at LMU Munich 2009-2014, her research has focused on foreign language teacher education and continuing professional development through classroom videos, professional discourse and cooperation among practitioners, differentiation and material development. She currently focuses on how digitalisation reshapes foreign language education.

Qualifications

Englischdidaktik, Schulpädagogik, Promotion, Ludwig-Maximilians-Universität München

Award Date: 3 Mar 2016

Employment

Department of English and American Studies

University of Vienna

Austria

1 Nov 2018 → present

Department of English and American Studies

University of Vienna

Austria

11 Sep 2019 → present

Department for Teacher Education

University of Vienna

Austria

30 Oct 20193 Jun 2020

Lehrbeauftragte

Paris-Lodron Universität Salzburg

Salzburg, Austria

1 Aug 201831 Mar 2019

Research outputs

Montessoris Sicht der "neuen Lehrerin": Grundhaltungen und Aufgaben der Montessori-PädagogInnen

Wipperfürth, M., 2020, Montessori-Pädagogik in Österreich . Weinhäupl, W. & Hammerer, F. (eds.).

Wann entscheiden sich Englischlehrkräfte gegen die Arbeit mit dem Lehrbuch? Eine explorative Studie

Wipperfürth, M. & Will, L., 17 Jun 2019, Lernmaterialien im Englischunterricht. Thaler, E., Ruisz, D. & Rauschert, P. (eds.).

Das Modell einer sinnorientierten Wertedynamik: Werte an Schulen (er)lebbar machen

Wipperfürth, M. & Schlick, C., Jun 2019, In : Erziehung und Unterricht: österreichische pädagogische Zeitschrift. 5/6, p. 443-458 16 p.

Oberflächliche Unterrichtsanalysen: Wie handlungsleitendes Wissen in Unterrichtsnachbesprechungen verhandelbar wird

Wipperfürth, M., Jan 2019, In : Fremdsprachen Lehren und Lernen. p. 103 122 p.

Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) zu den aktuellen Zahlen an Seiteneinsteigern in den Lehrberuf

AG Lehrerbildung, Kirchhoff, P., Wipperfürth, M., Budde, M., Burwitz-Melzer, E., Diehr, B., Gerlach, D., Küppers, A., Martinez, H., Mertens, J., Stadler-Heer, S., Steininger, I. & Tesch, B., Sep 2018, 4 p.

Vernetzung von LehrerInnen für schulische und persönliche Potenzialentfaltung: Ausgangsbedingungen, Konzeptionen und Potenziale

Wipperfürth, M., 24 May 2018

Log-in for VEthics. Applying E-Learning in Veterinary Ethics

Dürnberger, C., Wipperfürth, M., Weich, K. & Springer, S., 2018, Professionals in Food Chain. Grimm, H. & Springer, S. (eds.). Wageningen Academic Publishers, p. 317-322 6 p.

Montessori-Pädagogik an der Universität. Praxisnahes forschendes Lernen zu Individualisierung und Differenzierung

Wipperfürth, M., 2017, In : Montessori Österreich. 46, 2, p. 13-17 5 p.

Wie reflective best practice in der Praxis gelingen kann

Wipperfürth, M., 2017, ÖGSD Tagungsberichte Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich – 10 Jahre ÖGSD. Dalton-Puffer, C., Boeckmann, K-B. & Hinger, B. (eds.). 2 ed. Vol. 2. p. 71-76 6 p.

Sprachlosigkeit in der LehrerInnenbildung? Reflective best practice in dialogue

Wipperfürth, M., 2016, Teaching Languages - Sprachen lehren. Klippel, F. (ed.). Waxmann Münster, Vol. 30. p. 123-144 22 p. (Münchner Arbeiten zur Fremdsprachenforschung).

Brennpunkt Lernmaterial. Praxisnahe fachdidaktische Lehre in der Lernwerkstatt

Wipperfürth, M. & Klippel, F., 2015, Vernetzung statt Praxisschock. Anselm, S. & Janka, M. (eds.). Edition Ruprecht, p. 185-197 13 p. (Pädagogische und didaktische Schriften, Vol. 14).

Die Meister der Informationsverschlüsselung

Wipperfürth, M., 2015, In : Sache, Wort, Zahl: Lehren und Lernen in der Grundschule. p. 26-30 5 p.

Professional vision in Lehrernetzwerken – Berufssprache als ein Weg und ein Ziel von Lehrerprofessionalisierung

Wipperfürth, M., 2015, Waxmann Münster. 360 p.

Lehrernetzwerke im Fokus. Video als Reflexionsinstrument in der Berufspraxis

Wipperfürth, M., 2011, In : Praxis Fremdsprachenunterricht: die Zeitschrift für das Lehren und Lernen fremder Sprachen. 4

Welche Kompetenzen brauchen professionelle Fremdsprachenlehrer und -lehrerinnen?

Wipperfürth, M., 2009, In : Forum Sprache. 2, p. 6-25 20 p.

Digital unterstützte Diskurse über Inhalte und Ziele fremdsprachlicher Bildung

Manuela Wipperfürth (Speaker)
12 Jul 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Remaining agents of educational change: Shaping digitalisation as informed practitioners

Manuela Wipperfürth (Speaker)
26 Mar 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Potenziale entfalten - Impulse zur Unterrichtsentwicklung

Manuela Wipperfürth (Speaker)
23 Mar 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Unterrichtsentwicklung gestalten: evidenzbasiert und kooperativ

Manuela Wipperfürth (Speaker), Christian Förtsch (Speaker)
19 Mar 201920 Mar 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Department of English and American Studies

Spitalgasse 2, Hof 8 (Campus)
1090 Wien
Room: 3G-O1-19

T: +43-1-4277-42476
F: +43-1-4277-842476

manuela.wipperfuerth@univie.ac.at