Dr. Manuela Wipperfürth
T: +43-1-4277-42476

Consultation hours: nach Vereinbarung

Dürnberger, C, Wipperfürth, M, Weich, K & Springer, S 2018, Log-in for VEthics. Applying E-Learning in Veterinary Ethics. in H Grimm & S Springer (eds), Professionals in Food Chain. Wageningen Academic Publishers, pp. 317-322.


Wipperfürth, M 2017, Wie reflective best practice in der Praxis gelingen kann. in C Dalton-Puffer, K-B Boeckmann & B Hinger (eds), ÖGSD Tagungsberichte Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich – 10 Jahre ÖGSD. 2 edn, vol. 2, pp. 71-76.

Wipperfürth, M 2016, Sprachlosigkeit in der LehrerInnenbildung? Reflective best practice in dialogue. in F Klippel (ed.), Teaching Languages - Sprachen lehren. vol. 30, Münchner Arbeiten zur Fremdsprachenforschung, Waxmann Münster, pp. 123-144.

Wipperfürth, M & Klippel, F 2015, Brennpunkt Lernmaterial. Praxisnahe fachdidaktische Lehre in der Lernwerkstatt. in S Anselm & M Janka (eds), Vernetzung statt Praxisschock. Pädagogische und didaktische Schriften, vol. 14, Edition Ruprecht, pp. 185-197.





Profile photo

Manuela Wipperfürth

  • Department of English and American Studies
Postal address:
Austria

Email: manuela.wipperfuerth@univie.ac.at

Phone: +43-1-4277-42476

Research Interests

Manuela Wipperfürth attained experience in the field of foreign language teaching both from doing research and from everyday classroom practice. Currently she is university assisstant to Prof. Hüttner at the Department of English Studies and has joined the team in 2018.

Previously, she worked as Senior Lecturer and External Lecturer at the English Department, Englischdidaktik, and School of Education at Salzburg University alongside teaching English at an upper secondary school with inclusive classes in Salzburg and doing teacher training.

Since her PhD project („Lernende Lehrernetzwerke“) at LMU Munich 2009-2014, her research has focused on foreign language teacher education and continuing professional development through classroom videos, professional discourse and cooperation among practitioners, differentiation and material development. She currently focuses on how digitalisation reshapes foreign language education.

Qualifications

Englischdidaktik, Schulpädagogik, Promotion, Ludwig-Maximilians-Universität München

Employment

Department of English and American Studies

University of Vienna

Austria

1 Nov 2018 → present

Lehrbeauftragte

Paris-Lodron Universität Salzburg

Salzburg, Austria

1 Aug 201831 Mar 2019

Research outputs

Log-in for VEthics. Applying E-Learning in Veterinary Ethics

Dürnberger, C., Wipperfürth, M., Weich, K. & Springer, S., 2018, Professionals in Food Chain. Grimm, H. & Springer, S. (eds.). Wageningen Academic Publishers, p. 317-322 6 p.

Montessori-Pädagogik an der Universität. Praxisnahes forschendes Lernen zu Individualisierung und Differenzierung

Wipperfürth, M., 2017, In : Montessori Österreich. 46, 2, p. 13-17 5 p.

Wie reflective best practice in der Praxis gelingen kann

Wipperfürth, M., 2017, ÖGSD Tagungsberichte Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich – 10 Jahre ÖGSD. Dalton-Puffer, C., Boeckmann, K-B. & Hinger, B. (eds.). 2 ed. Vol. 2, p. 71-76 6 p.

Sprachlosigkeit in der LehrerInnenbildung? Reflective best practice in dialogue

Wipperfürth, M., 2016, Teaching Languages - Sprachen lehren. Klippel, F. (ed.). Waxmann Münster, Vol. 30, p. 123-144 22 p. (Münchner Arbeiten zur Fremdsprachenforschung)

Brennpunkt Lernmaterial. Praxisnahe fachdidaktische Lehre in der Lernwerkstatt

Wipperfürth, M. & Klippel, F., 2015, Vernetzung statt Praxisschock. Anselm, S. & Janka, M. (eds.). Edition Ruprecht, p. 185-197 13 p. (Pädagogische und didaktische Schriften; vol. 14)

Die Meister der Informationsverschlüsselung

Wipperfürth, M., 2015, In : Sache, Wort, Zahl: Lehren und Lernen in der Grundschule. p. 26-30 5 p.

Professional vision in Lehrernetzwerken – Berufssprache als ein Weg und ein Ziel von Lehrerprofessionalisierung

Wipperfürth, M., 2015, Waxmann Münster. 360 p.

Lehrernetzwerke im Fokus. Video als Reflexionsinstrument in der Berufspraxis

Wipperfürth, M., 2011, In : Praxis Fremdsprachenunterricht: die Zeitschrift für das Lehren und Lernen fremder Sprachen. 4

Welche Kompetenzen brauchen professionelle Fremdsprachenlehrer und -lehrerinnen?

Wipperfürth, M., 2009, In : Forum Sprache. 2, p. 6-25 20 p.

Department of English and American Studies

Spitalgasse 2, Hof 8 (Campus)
1090 Wien
Room: 3G-O1-19

T: +43-1-4277-42476
F: +43-1-4277-842476

manuela.wipperfuerth@univie.ac.at