Manuela Schlick
External lecturer
- Department of English and American Studies
Research Interests
Manuela Wipperfürth attained experience in the field of foreign language teaching both from doing research and from everyday classroom practice. Currently she is university assisstant to Prof. Hüttner at the Department of English Studies and has joined the team in 2018.
Previously, she worked as Senior Lecturer and External Lecturer at the English Department, Englischdidaktik, and School of Education at Salzburg University alongside teaching English at an upper secondary school with inclusive classes in Salzburg and doing teacher training.
Since her PhD project („Lernende Lehrernetzwerke“) at LMU Munich 2009-2014, her research has focused on foreign language teacher education and continuing professional development through classroom videos, professional discourse and cooperation among practitioners, differentiation and material development. She currently focuses on how digitalisation reshapes foreign language education.
Qualifications
Englischdidaktik, Schulpädagogik, Promotion, Professional vision in Lehrernetzwerken – Berufssprache als ein Weg und ein Ziel von Lehrerprofessionalisierung, Ludwig-Maximilians-Universität München
Award Date: 3 Mar 2016
Employment
Postdoc
Department of English and American Studies
Universität WienAustria
1 Nov 2018 → 30 Sep 2023
External lecturer
Department of English and American Studies
Universität WienAustria
11 Sep 2019 → present
Independent contractor/trainee
Department for Teacher Education
Universität WienAustria
30 Oct 2019 → 12 May 2022
Lehrbeauftragte
Paris-Lodron Universität SalzburgSalzburg, Salzburg, Austria
1 Aug 2018 → 31 Mar 2019
Research outputs
Sprachenlernen der Zukunft: KI, Apps & Co.: Wie die Digitalisierung den Fremdsprachenerwerb verändert
Schlick, M. & Rückl, M., 12 May 2023Designing Digital Material for Foreign Language Learning
Schlick, M. & Schmidt, T., 2023, In: CELT Matters. p. 22-25 4 p.Kinaesthetic Learning Material for EFL Pronunciation Teaching and Their Potential for Teacher Education
Wipperfürth, M., 2023, Activating and Engaging Learners and Teachers: Perspectives for English Language Education. Amerstorfer, C. & Blanckenburg von, M. (eds.). Tübingen: Narr Francke AttemptoSpecial Issue Introduction: Action Research projects in ELT teacher education
Wipperfürth, M. & Mehlmauer-Larcher, B., 23 Jan 2022, In: CELT Matters. 6, p. 1-14 14 p.Ergänzung zur Stellungnahme des Zentrums für Lehrerinnenbildung der Universität Wien zum Lehrplan Digitale Grundbildung
Taufner, J., Kayali, F., Günther, E. A., Göbl, B., Comber, O., Freiler, A., Handle-Pfeiffer, D., Lange, D., Mayer, H., Motschnig, R., Preisinger, A., Rott, F. & Schlick, M., 2022, In: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik. 60, 3, 10 p.Individuelle Standortbestimmungen unterstützen: Sinnerleben und Werte in der fremdsprachlichen Lehrer*innenbildung
Schlick, M., 2022, (Accepted/In press) Standortbestimmungen. Wilden, E., Alfes, L., Cantone-Altintas, K., Cikrikci, S. & Reimann, D. (eds.). wbvMichael THOMAS, Christel SCHNEIDER: Language Teaching with Video-Based Technologies. London: Routledge 2020, 250 Seiten
Schlick, M., 2022, Fremdsprachen Lehren und Lernen, 51, 2, p. 130-132 3 p.Wege in der Begabungsförderung im Fach Englisch: Begabungsförderliche Methoden im Englischunterricht
Österreichisches Zentrum für Begabtenförderung und Begabungsforschung, (ed.), Schlick, M., Thomä, S., Wolfgruber, A., Gürtler, B. & Resch, C., 2022, Wege in der Begabungsförderung im Fach Englisch. Salzburg, p. 1-130 130 p.Language of Reflection - Reflection of Language: in Foreign Language Teacher Education
Schlick, M. & Janík, M., 2021, In: Orbis Scholae. 15, 3Professional Teacher Language: Its Contexts, Functions, and Potential to Further Teachers’ Professionalism
Schlick, M., 2021, In: Orbis Scholae. 15, 3, p. 83-100 18 p.Universitäre EnglischlehrerInnenbildung: Ein innovatives Lehrkonzept zur Einführung in die Aktionsforschung auf Master-Niveau
Mehlmauer-Larcher, B. & Wipperfürth, M., 2021, Herausforderung Sprache : Beiträge zu Aktionsforschung, Lesson Study und Learning Study. Zanin, R., Rauch, F., Schuster, A., Lechner, C., Stadler-Altmann, U. & Drumbl, J. (eds.). Wien, p. 28-40 13 p.Evidenzbasierte Unterrichtsentwicklung als Führungsaufgabe
Wipperfürth, M., Sep 2020, In: Erziehung und Unterricht: österreichische pädagogische Zeitschrift. 7-8, p. 660-668 9 p.Montessoris Sicht der "neuen Lehrerin": Grundhaltungen und Aufgaben der Montessori-PädagogInnen
Wipperfürth, M., Sep 2020, Montessori-Pädagogik: Das Kind im Mittelpunkt. Hammerer, F., Herbst, T. & Weinhäupl, W. (eds.). 1 ed. Wien: Jugend und Volk, p. 59-69 11 p.Wann entscheiden sich Englischlehrkräfte gegen die Arbeit mit dem Lehrbuch? Eine explorative Studie
Wipperfürth, M. & Will, L., 17 Jun 2019, Lernmaterialien im Englischunterricht. Thaler, E., Ruisz, D. & Rauschert, P. (eds.).Das Modell einer sinnorientierten Wertedynamik: Werte an Schulen (er)lebbar machen
Wipperfürth, M. & Schlick, C., Jun 2019, In: Erziehung und Unterricht: österreichische pädagogische Zeitschrift. 5/6, p. 443-458 16 p.Oberflächliche Unterrichtsanalysen: Wie handlungsleitendes Wissen in Unterrichtsnachbesprechungen verhandelbar wird
Wipperfürth, M., Jan 2019, In: Fremdsprachen Lehren und Lernen. p. 103-122 18 p.Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) zu den aktuellen Zahlen an Seiteneinsteigern in den Lehrberuf
AG Lehrerbildung, Kirchhoff, P., Wipperfürth, M., Budde, M., Burwitz-Melzer, E., Diehr, B., Gerlach, D., Küppers, A., Martinez, H., Mertens, J., Stadler-Heer, S., Steininger, I. & Tesch, B., Sep 2018, 4 p.Vernetzung von LehrerInnen für schulische und persönliche Potenzialentfaltung: Ausgangsbedingungen, Konzeptionen und Potenziale
Wipperfürth, M., 24 May 2018Log-in for VEthics. Applying E-Learning in Veterinary Ethics
Dürnberger, C., Wipperfürth, M., Weich, K. & Springer, S., 2018, Professionals in Food Chain. Grimm, H. & Springer, S. (eds.). Wageningen Academic Publishers, p. 317-322 6 p.Montessori-Pädagogik an der Universität. Praxisnahes forschendes Lernen zu Individualisierung und Differenzierung
Wipperfürth, M., 2017, In: Montessori Österreich. 46, 2, p. 13-17 5 p.Wie reflective best practice in der Praxis gelingen kann
Wipperfürth, M., 2017, ÖGSD Tagungsberichte Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich – 10 Jahre ÖGSD. Dalton-Puffer, C., Boeckmann, K-B. & Hinger, B. (eds.). 2 ed. Vol. 2. p. 71-76 6 p.Sprachlosigkeit in der LehrerInnenbildung? Reflective best practice in dialogue
Wipperfürth, M., 2016, Teaching Languages - Sprachen lehren. Klippel, F. (ed.). Waxmann Münster, Vol. 30. p. 123-144 22 p. (Münchner Arbeiten zur Fremdsprachenforschung).Brennpunkt Lernmaterial. Praxisnahe fachdidaktische Lehre in der Lernwerkstatt
Wipperfürth, M. & Klippel, F., 2015, Vernetzung statt Praxisschock. Anselm, S. & Janka, M. (eds.). Edition Ruprecht, p. 185-197 13 p. (Pädagogische und didaktische Schriften, Vol. 14).Die Meister der Informationsverschlüsselung
Wipperfürth, M., 2015, In: Sache, Wort, Zahl: Lehren und Lernen in der Grundschule. p. 26-30 5 p.Professional vision in Lehrernetzwerken – Berufssprache als ein Weg und ein Ziel von Lehrerprofessionalisierung
Wipperfürth, M., 2015, Waxmann Münster. 360 p.Lehrernetzwerke im Fokus. Video als Reflexionsinstrument in der Berufspraxis
Wipperfürth, M., 2011, In: Praxis Fremdsprachenunterricht: die Zeitschrift für das Lehren und Lernen fremder Sprachen. 4Welche Kompetenzen brauchen professionelle Fremdsprachenlehrer und -lehrerinnen?
Wipperfürth, M., 2009, In: Forum Sprache. 2, p. 6-25 20 p.Kompetenzmodelle: Professionalisierung und Berufsverantwortung als Leitkonzepte für Lehrerbildung: – veranschaulicht an fachbezogenen Kompetenzen für Englischlehrer
Wipperfürth, M., Apr 2008, 124 p. MünchenErfolgreiche Gesprächsführung in Einzel- und Fokusgruppeninterviews
Manuela Schlick (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
ELT Game-based pronunciation & grammar teaching
Manuela Schlick (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Public
What Matters: Values as guiding and meaning-making force in teacher decision-making and professional development
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Brauchen (Sprach-)Lehrer*innen Forschungskompetenz? Aktionsforschung und ihr Potenzial für die Entwicklung von Professionalität in der Lehrer*innenbildung
Manuela Wipperfürth (Speaker) & Barbara Mehlmauer-Larcher (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Panel discussion: Motivation, Autonomie und Differenzierung im (Fremd-)Sprachenunterricht: Perspektiven für die Zukunft
Manuela Wipperfürth (Speaker), Fares Kayali (Speaker), Frauke Matz (Speaker) & Georg Gombos (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Responding to the new challenges of emergency remote teaching - Action research and professionalization in pre-service language teacher education
Manuela Wipperfürth (Speaker) & Barbara Mehlmauer-Larcher (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Moving targets und Fokuspunkte fremdsprachlicher LehrerInnenbildung
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Neurodiversität im Fremdsprachenunterricht
Manuela Wipperfürth (Speaker), Julia Hüttner (Speaker), Carolyn Blume (Speaker) & Judith Bündgens-Kosten (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
What matters: Values as a Guiding and Meaning-making Force in Teacher Decision-making and Professional Development
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Tools and their masters – making use of digital media in English language education
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Interview with Matt Holland and Blake Morrison FRSL On the role of Literature today.
Manuela Wipperfürth (Speaker), Matt Holland (Speaker) & Blake Morrison (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Public
Educating the digital educators – student teachers’ beliefs of digital competences and their value in English language education
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Writing for coherence: student teachers developing a reflective professional language when evaluating action research experiences
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Der Weg vom Online-Schock zur Aktionsforschung: Herausforderungen für Englischstudierende im Sommersemester 2020
Manuela Wipperfürth (Speaker) & Barbara Mehlmauer-Larcher (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Wertedynamik - Entwicklungsworkshop zu Bildungsbeziehungen und Bildungszielen
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Other
Distanzunterricht als Gestaltungsaufgabe von Schulleitungen
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Other
Exploring creative language use in and outside digitalised communication (cancelled due to Covid-19)
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Digital unterstützte Diskurse über Inhalte und Ziele fremdsprachlicher Bildung
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Remaining agents of educational change: Shaping digitalisation as informed practitioners
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Science
Potenziale entfalten - Impulse zur Unterrichtsentwicklung
Manuela Wipperfürth (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Public
Unterrichtsentwicklung gestalten: evidenzbasiert und kooperativ
Manuela Wipperfürth (Speaker) & Christian Förtsch (Speaker)
Activity: Talks and presentations › Talk or oral contribution › Science to Public
Department of English and American Studies
Spitalgasse 2, Hof 8 (Campus)
1090 Wien
Room: 3G-O1-19
T: +43-1-4277-42476