Dr. Manuela Schlick
Manuela Schlick
T: +43-1-4277-42476
Summer term 2023
126233 VK MEd 01A/B: VK Specific Issues in Language Learning and Teaching - Digital, transcultural, global, and more - how to work towards multiple goals in contemporary ELT


Wipperfürth, M. (2023). Kinaesthetic Learning Material for EFL Pronunciation Teaching and Their Potential for Teacher Education. In C. Amerstorfer, & M. Blanckenburg von (Eds.), Activating and Engaging Learners and Teachers: Perspectives for English Language Education Narr Francke Attempto.



Schlick, M. (Accepted/In press). Individuelle Standortbestimmungen unterstützen: Sinnerleben und Werte in der fremdsprachlichen Lehrer*innenbildung. In E. Wilden, L. Alfes, K. Cantone-Altintas, S. Cikrikci, & D. Reimann (Eds.), Standortbestimmungen wbv.


Österreichisches Zentrum für Begabtenförderung und Begabungsforschung (Ed.), Schlick, M., Thomä, S., Wolfgruber, A., Gürtler, B., & Resch, C. (2022). Wege in der Begabungsförderung im Fach Englisch: Begabungsförderliche Methoden im Englischunterricht. In Wege in der Begabungsförderung im Fach Englisch (pp. 1-130). https://phsalzburg.at/wp-content/uploads/2023/03/E-Methodenskriptum_logo.pdf



Mehlmauer-Larcher, B., & Wipperfürth, M. (2021). Universitäre EnglischlehrerInnenbildung: Ein innovatives Lehrkonzept zur Einführung in die Aktionsforschung auf Master-Niveau. In R. Zanin, F. Rauch, A. Schuster, C. Lechner, U. Stadler-Altmann, & J. Drumbl (Eds.), Herausforderung Sprache : Beiträge zu Aktionsforschung, Lesson Study und Learning Study (pp. 28-40).


Wipperfürth, M. (2020). Montessoris Sicht der "neuen Lehrerin": Grundhaltungen und Aufgaben der Montessori-PädagogInnen. In F. Hammerer, T. Herbst, & W. Weinhäupl (Eds.), Montessori-Pädagogik: Das Kind im Mittelpunkt (1 ed., pp. 59-69). Jugend und Volk.

Wipperfürth, M., & Will, L. (2019). Wann entscheiden sich Englischlehrkräfte gegen die Arbeit mit dem Lehrbuch? Eine explorative Studie. In E. Thaler, D. Ruisz, & P. Rauschert (Eds.), Lernmaterialien im Englischunterricht



AG Lehrerbildung, Kirchhoff, P., Wipperfürth, M., Budde, M., Burwitz-Melzer, E., Diehr, B., Gerlach, D., Küppers, A., Martinez, H., Mertens, J., Stadler-Heer, S., Steininger, I., & Tesch, B. (2018, Sep). Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) zu den aktuellen Zahlen an Seiteneinsteigern in den Lehrberuf. http://dgff.de/assets/Uploads/Stellungnahme-der-DGFF-Seiteneinsteiger-in-den-Lehrberuf-September-2018.pdf


Dürnberger, C., Wipperfürth, M., Weich, K., & Springer, S. (2018). Log-in for VEthics. Applying E-Learning in Veterinary Ethics. In H. Grimm, & S. Springer (Eds.), Professionals in Food Chain (pp. 317-322). Wageningen Academic Publishers.


Profile photo

Manuela Schlick

External lecturer

  • Department of English and American Studies
Postal address:
Austria

Research Interests

Manuela Wipperfürth attained experience in the field of foreign language teaching both from doing research and from everyday classroom practice. Currently she is university assisstant to Prof. Hüttner at the Department of English Studies and has joined the team in 2018.

Previously, she worked as Senior Lecturer and External Lecturer at the English Department, Englischdidaktik, and School of Education at Salzburg University alongside teaching English at an upper secondary school with inclusive classes in Salzburg and doing teacher training.

Since her PhD project („Lernende Lehrernetzwerke“) at LMU Munich 2009-2014, her research has focused on foreign language teacher education and continuing professional development through classroom videos, professional discourse and cooperation among practitioners, differentiation and material development. She currently focuses on how digitalisation reshapes foreign language education.

Qualifications

Englischdidaktik, Schulpädagogik, Promotion, Professional vision in Lehrernetzwerken – Berufssprache als ein Weg und ein Ziel von Lehrerprofessionalisierung, Ludwig-Maximilians-Universität München

Award Date: 3 Mar 2016

Employment

Postdoc

Department of English and American Studies

Universität Wien

Austria

1 Nov 201830 Sep 2023

External lecturer

Department of English and American Studies

Universität Wien

Austria

11 Sep 2019 → present

Independent contractor/trainee

Department for Teacher Education

Universität Wien

Austria

30 Oct 201912 May 2022

Lehrbeauftragte

Paris-Lodron Universität Salzburg

Salzburg, Salzburg, Austria

1 Aug 201831 Mar 2019

Research outputs

Sprachenlernen der Zukunft: KI, Apps & Co.: Wie die Digitalisierung den Fremdsprachenerwerb verändert

Schlick, M. & Rückl, M., 12 May 2023

Designing Digital Material for Foreign Language Learning

Schlick, M. & Schmidt, T., 2023, In: CELT Matters. p. 22-25 4 p.

Kinaesthetic Learning Material for EFL Pronunciation Teaching and Their Potential for Teacher Education

Wipperfürth, M., 2023, Activating and Engaging Learners and Teachers: Perspectives for English Language Education. Amerstorfer, C. & Blanckenburg von, M. (eds.). Tübingen: Narr Francke Attempto

Special Issue Introduction: Action Research projects in ELT teacher education

Wipperfürth, M. & Mehlmauer-Larcher, B., 23 Jan 2022, In: CELT Matters. 6, p. 1-14 14 p.

Ergänzung zur Stellungnahme des Zentrums für Lehrerinnenbildung der Universität Wien zum Lehrplan Digitale Grundbildung

Taufner, J., Kayali, F., Günther, E. A., Göbl, B., Comber, O., Freiler, A., Handle-Pfeiffer, D., Lange, D., Mayer, H., Motschnig, R., Preisinger, A., Rott, F. & Schlick, M., 2022, In: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik. 60, 3, 10 p.

Individuelle Standortbestimmungen unterstützen: Sinnerleben und Werte in der fremdsprachlichen Lehrer*innenbildung

Schlick, M., 2022, (Accepted/In press) Standortbestimmungen. Wilden, E., Alfes, L., Cantone-Altintas, K., Cikrikci, S. & Reimann, D. (eds.). wbv

Michael THOMAS, Christel SCHNEIDER: Language Teaching with Video-Based Technologies. London: Routledge 2020, 250 Seiten

Schlick, M., 2022, Fremdsprachen Lehren und Lernen, 51, 2, p. 130-132 3 p.

Wege in der Begabungsförderung im Fach Englisch: Begabungsförderliche Methoden im Englischunterricht

Österreichisches Zentrum für Begabtenförderung und Begabungsforschung, (ed.), Schlick, M., Thomä, S., Wolfgruber, A., Gürtler, B. & Resch, C., 2022, Wege in der Begabungsförderung im Fach Englisch. Salzburg, p. 1-130 130 p.

Language of Reflection - Reflection of Language: in Foreign Language Teacher Education

Schlick, M. & Janík, M., 2021, In: Orbis Scholae. 15, 3

Professional Teacher Language: Its Contexts, Functions, and Potential to Further Teachers’ Professionalism

Schlick, M., 2021, In: Orbis Scholae. 15, 3, p. 83-100 18 p.

Universitäre EnglischlehrerInnenbildung: Ein innovatives Lehrkonzept zur Einführung in die Aktionsforschung auf Master-Niveau

Mehlmauer-Larcher, B. & Wipperfürth, M., 2021, Herausforderung Sprache : Beiträge zu Aktionsforschung, Lesson Study und Learning Study. Zanin, R., Rauch, F., Schuster, A., Lechner, C., Stadler-Altmann, U. & Drumbl, J. (eds.). Wien, p. 28-40 13 p.

Evidenzbasierte Unterrichtsentwicklung als Führungsaufgabe

Wipperfürth, M., Sep 2020, In: Erziehung und Unterricht: österreichische pädagogische Zeitschrift. 7-8, p. 660-668 9 p.

Montessoris Sicht der "neuen Lehrerin": Grundhaltungen und Aufgaben der Montessori-PädagogInnen

Wipperfürth, M., Sep 2020, Montessori-Pädagogik: Das Kind im Mittelpunkt. Hammerer, F., Herbst, T. & Weinhäupl, W. (eds.). 1 ed. Wien: Jugend und Volk, p. 59-69 11 p.

Wann entscheiden sich Englischlehrkräfte gegen die Arbeit mit dem Lehrbuch? Eine explorative Studie

Wipperfürth, M. & Will, L., 17 Jun 2019, Lernmaterialien im Englischunterricht. Thaler, E., Ruisz, D. & Rauschert, P. (eds.).

Das Modell einer sinnorientierten Wertedynamik: Werte an Schulen (er)lebbar machen

Wipperfürth, M. & Schlick, C., Jun 2019, In: Erziehung und Unterricht: österreichische pädagogische Zeitschrift. 5/6, p. 443-458 16 p.

Oberflächliche Unterrichtsanalysen: Wie handlungsleitendes Wissen in Unterrichtsnachbesprechungen verhandelbar wird

Wipperfürth, M., Jan 2019, In: Fremdsprachen Lehren und Lernen. p. 103-122 18 p.

Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) zu den aktuellen Zahlen an Seiteneinsteigern in den Lehrberuf

AG Lehrerbildung, Kirchhoff, P., Wipperfürth, M., Budde, M., Burwitz-Melzer, E., Diehr, B., Gerlach, D., Küppers, A., Martinez, H., Mertens, J., Stadler-Heer, S., Steininger, I. & Tesch, B., Sep 2018, 4 p.

Vernetzung von LehrerInnen für schulische und persönliche Potenzialentfaltung: Ausgangsbedingungen, Konzeptionen und Potenziale

Wipperfürth, M., 24 May 2018

Log-in for VEthics. Applying E-Learning in Veterinary Ethics

Dürnberger, C., Wipperfürth, M., Weich, K. & Springer, S., 2018, Professionals in Food Chain. Grimm, H. & Springer, S. (eds.). Wageningen Academic Publishers, p. 317-322 6 p.

Montessori-Pädagogik an der Universität. Praxisnahes forschendes Lernen zu Individualisierung und Differenzierung

Wipperfürth, M., 2017, In: Montessori Österreich. 46, 2, p. 13-17 5 p.

Wie reflective best practice in der Praxis gelingen kann

Wipperfürth, M., 2017, ÖGSD Tagungsberichte Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich – 10 Jahre ÖGSD. Dalton-Puffer, C., Boeckmann, K-B. & Hinger, B. (eds.). 2 ed. Vol. 2. p. 71-76 6 p.

Sprachlosigkeit in der LehrerInnenbildung? Reflective best practice in dialogue

Wipperfürth, M., 2016, Teaching Languages - Sprachen lehren. Klippel, F. (ed.). Waxmann Münster, Vol. 30. p. 123-144 22 p. (Münchner Arbeiten zur Fremdsprachenforschung).

Brennpunkt Lernmaterial. Praxisnahe fachdidaktische Lehre in der Lernwerkstatt

Wipperfürth, M. & Klippel, F., 2015, Vernetzung statt Praxisschock. Anselm, S. & Janka, M. (eds.). Edition Ruprecht, p. 185-197 13 p. (Pädagogische und didaktische Schriften, Vol. 14).

Die Meister der Informationsverschlüsselung

Wipperfürth, M., 2015, In: Sache, Wort, Zahl: Lehren und Lernen in der Grundschule. p. 26-30 5 p.

Professional vision in Lehrernetzwerken – Berufssprache als ein Weg und ein Ziel von Lehrerprofessionalisierung

Wipperfürth, M., 2015, Waxmann Münster. 360 p.

Lehrernetzwerke im Fokus. Video als Reflexionsinstrument in der Berufspraxis

Wipperfürth, M., 2011, In: Praxis Fremdsprachenunterricht: die Zeitschrift für das Lehren und Lernen fremder Sprachen. 4

Welche Kompetenzen brauchen professionelle Fremdsprachenlehrer und -lehrerinnen?

Wipperfürth, M., 2009, In: Forum Sprache. 2, p. 6-25 20 p.

Kompetenzmodelle: Professionalisierung und Berufsverantwortung als Leitkonzepte für Lehrerbildung: – veranschaulicht an fachbezogenen Kompetenzen für Englischlehrer

Wipperfürth, M., Apr 2008, 124 p. München

Erfolgreiche Gesprächsführung in Einzel- und Fokusgruppeninterviews

Manuela Schlick (Speaker)

5 May 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


ELT Game-based pronunciation & grammar teaching

Manuela Schlick (Speaker)

23 Feb 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


What Matters: Values as guiding and meaning-making force in teacher decision-making and professional development

Manuela Wipperfürth (Speaker)

2 Feb 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science



Panel discussion: Motivation, Autonomie und Differenzierung im (Fremd-)Sprachenunterricht: Perspektiven für die Zukunft

Manuela Wipperfürth (Speaker), Fares Kayali (Speaker), Frauke Matz (Speaker) & Georg Gombos (Speaker)

3 Dec 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science



Moving targets und Fokuspunkte fremdsprachlicher LehrerInnenbildung

Manuela Wipperfürth (Speaker)

24 Sep 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Neurodiversität im Fremdsprachenunterricht

Manuela Wipperfürth (Speaker), Julia Hüttner (Speaker), Carolyn Blume (Speaker) & Judith Bündgens-Kosten (Speaker)

24 Sep 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


What matters: Values as a Guiding and Meaning-making Force in Teacher Decision-making and Professional Development

Manuela Wipperfürth (Speaker)

11 Sep 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Tools and their masters – making use of digital media in English language education

Manuela Wipperfürth (Speaker)

11 Jul 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Interview with Matt Holland and Blake Morrison FRSL On the role of Literature today.

Manuela Wipperfürth (Speaker), Matt Holland (Speaker) & Blake Morrison (Speaker)

4 May 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Educating the digital educators – student teachers’ beliefs of digital competences and their value in English language education

Manuela Wipperfürth (Speaker)

1 Apr 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Writing for coherence: student teachers developing a reflective professional language when evaluating action research experiences

Manuela Wipperfürth (Speaker)

6 Mar 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Der Weg vom Online-Schock zur Aktionsforschung: Herausforderungen für Englischstudierende im Sommersemester 2020

Manuela Wipperfürth (Speaker) & Barbara Mehlmauer-Larcher (Speaker)

22 Jan 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Wertedynamik - Entwicklungsworkshop zu Bildungsbeziehungen und Bildungszielen

Manuela Wipperfürth (Speaker)

7 Sep 2020

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Distanzunterricht als Gestaltungsaufgabe von Schulleitungen

Manuela Wipperfürth (Speaker)

2 Jul 2020

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Exploring creative language use in and outside digitalised communication (cancelled due to Covid-19)

Manuela Wipperfürth (Speaker)

5 Mar 2020

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Digital unterstützte Diskurse über Inhalte und Ziele fremdsprachlicher Bildung

Manuela Wipperfürth (Speaker)

12 Jul 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Remaining agents of educational change: Shaping digitalisation as informed practitioners

Manuela Wipperfürth (Speaker)

26 Mar 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Potenziale entfalten - Impulse zur Unterrichtsentwicklung

Manuela Wipperfürth (Speaker)

23 Mar 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Unterrichtsentwicklung gestalten: evidenzbasiert und kooperativ

Manuela Wipperfürth (Speaker) & Christian Förtsch (Speaker)

19 Mar 201920 Mar 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Department of English and American Studies

Spitalgasse 2, Hof 8 (Campus)
1090 Wien
Room: 3G-O1-19

T: +43-1-4277-42476

manuela.schlick@univie.ac.at